
SPRÁVA ŽELEZNIC
„Budeš nám chybět“ Velká bezpečnostní kampaň pro Správu železnic
Správy železnic každoročně realizuje bezpečnostní kampaň – tentokrát však s pomocí agentury Brainz kampaň přesunula z obvyklých kolejí na několik tratí najednou. V hlavních rolích: AI, Linda Rybová, silné emoce a sociální sítě. A především síla jednoduchých příběhů.
Výzva
Veřejné vzdělávání je „fuj“ slovo. Je to jako žehlení – musí se to udělat, ale nikdo to nechce dělat. Jak můžeme upozornit na bezpečnost železniční dopravy z úhlu, který osloví nejen fanoušky železnice a přehnaně starostlivé rodiče?
Řešení
Pokud nechcete přednášet, nedělejte to jako učitel. Místo dlouhých „lekcí“ jsme využili sílu obrazů a emocí. Ilustrace ze sociálních médií jsme proměnili v „skutečné hororové příběhy“ a diváky celostátní televize a online i offline kampaní jsme posadili na imaginární prázdnou židli.

V Brainz začíná každý projekt schůzkou nazvanou Discovery Lab. Rozsáhlé a mnohovrstevnaté téma, které SŽ přineslo na stůl (od bezpečnosti v technickém smyslu po duševní zdraví), jsme zúžili na dvě hlavní linie:

Online informační kampaň na sociálních médiích o individuálních rizicích („osm bezpečnostních pravidel“).

Mainstreamová kampaň, která nikoho nešokuje, ale vyvolává silné a jasné emoce tím, že přináší bolestivé příběhy o ztrátě na osobní úrovni.

1
(ne tak) vtipná fakta
SŽ již disponovala rozsáhlým vizuálním materiálem z předchozích kampaní.
Vzali jsme tyto hotové kresby, přeměnili je na animace a vytvořili krátké spoty kombinující každodenní situace (karikatury) s šokujícím střihem (skutečné záběry) a poutavými „vtipnými fakty“ (které ve skutečnosti vůbec vtipné nejsou).
Svěží estetika, ale jednoduché a srozumitelné sdělení. Spoty vyvolaly obrovský rozruch na sociálních médiích.
2
PRÁZDNÁ ŽIDLE PLNÁ EMOCÍ
Vymysleli jsme obecný symbol, který dokonale vystihuje název kampaně „Budeš nám chybět“. Prázdné židle, které po sobě zanechali ti, kteří svou chybu nikdy nenapraví.
Kampaň je sugestivní, ale ne šokující, a jejím cílem je vzbudit empatii diváka.
Pracovali jsme s jednoduchými obrázky židlí v prostředí, které naznačuje konkrétní příběhy. Na základě skutečných příběhů (kvůli ochraně soukromí pozůstalých jsme je nepoužili doslovně) jsme vymysleli několik verzí. Ilustrovali jsme je pomocí vizuálních nástrojů AI, které nám a klientovi umožnily je doladit.

Jak se "točí" AI spot
Využili jsme umělecké možnosti vytváření prostředí pomocí AI, které jsme poté uvedli do pohybu v postprodukčním procesu.
Byla to výzva, ale naučili jsme se využívat potenciál AI nástrojů a ušetřili jsme spoustu peněz.
Celý proces měl zcela odlišnou dynamiku než tradiční filmová produkce.
Konkrétní proces práce s nástroji umělé inteligence popsal náš kreativní stratég Jakub Smoljak pro Marketing and Media takto: „Nejprve jsme museli vycvičit jazykové modely GPT-4 a LaMDA, aby byly schopné psát vstupy pro jiné nástroje, které již vytvářejí grafické vizuály (Stable Diffusion, MidJourney, DALL-E). Výstupy z nich byly poté ručně retušovány, načež následoval další vstup AI v podobě vytvoření „prostorových map“, které dodávají plochým fotografiím zdání hloubky.“
Dělali všechno roboti?
Ne, vůbec ne. Tvůrce VFX a AI Vit Fekiac popsal konečný poměr lidského a „umělého“ vstupu v kreativní práci jako „20 procent AI a 80 procent člověka“.

Osvědčily se naše koncepty a zvolené prostředky?
Krátká odpověď – ano, osvědčily!
Spustili jsme kampaň na sociálních médiích s mimořádně úspěšným videem o elektrickém oblouku (Invisible Killer), které jen na Instagramu zhlédlo přibližně 300 000 unikátních uživatelů a dosud získalo přes 4 000 lajků.
I další videa získala tisíce (zhlédnutí) a stovky (lajků), a to i přesto, že mediální rozpočet byl velmi nízký (několik set eur).
300 000 unikátních uživatelů
4000 lajků
Hlavní kampaň 360° byla několik týdnů k vidění na vlakových nádražích po celé zemi. Mikrostránku budesnamchybet.cz navštívily během tří týdnů tisíce návštěvníků, z nichž 10 % vyplnilo bezpečnostní kvíz a/nebo si stáhlo „bezpečnostní osmičku“. Televizní spoty oslovily přibližně 8 559 000 diváků. Měla tato kampaň pozitivní vliv na počet nehod na železnici? To se dozvíme příští rok, ale doufáme, že ano!
Creative Concept
Štěpán Kleník
Designer
Maria Mitcheva
Creative Concept & Strategy
Jakub Smoljak
PR
Jakub Fajnor
Dev
Vít Husák
UX
Vladimír Titov
Copywriter
Barbora Kalousková
Project Manager
Karolína Samcová
Content Creation & AI
Vít Fekiač

